علت درد ساق پا در پریودی

0

قاعدگی یا عادت ماهانه، که ما به صورت عامیانه آن را «پریود» می‌نامیم، خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم یا همان آندومتر است. تورم پاها و درد ساق پا در پریودی و احساس سنگینی در پایین شکم نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در اینجا می خواهیم علت درد ساق پا در پریودی را بررسی کنیم با طبیب آنلاین  همراه باشید.

ریشه تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی در کجاست؟

علت اصلی همه این نشانه‌ها و تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی به هم خوردن تعادل در هورمون‌های بدن خانم‌ها در دوران قاعدگی است.
در دوران عادت ماهانه سطح هورمون‌های بدن خانم‌ها یعنی استروژن و پروژسترون به هم می‌خورد. به عبارت دیگر دو هفته بعد از تخمک‌گذاری سطح هورمون‌های بدن خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند و اگر در این دوران، بارداری انجام نشود سطح هورمون‌ها به شدت پایین خواهد آمد. هنگامی‌که سطح هورمون‌های زنانه در بدن خانم افزایش پیدا می‌کند، نشانه‌هایی ایجاد می‌شود که یکی از آنها احتباس آب در بدن است که منجر به درد و تورم در سینه‌ها می‌شود. سردرد یکی دیگر از مشکلاتی است که خانم‌ها در این دوران از آن شکایت می‌کنند. این سردرد به خاطر تورم دور سلول‌های مغز ایجاد می‌شود.

پیشنهاد بعدی

نقش وراثت را در ابتلای اشخاص به سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS نمی‌توان نادیده گرفت اما تنها دلیلی که این سندروم بین دخترهای مادران مبتلا به آن شایع‌تر است وراثت نیست بلکه بخشی از آن نیز اکتسابی است! تعجب نکنید تلقین و یادگیری در ابتلا به این سندروم موثر هستند و مادری که این دوران را راحت‌تر می‌گذراند فرزندانش شانس بیشتری دارند که کمتر این سندروم را تجربه کنند.

ابتلا به تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی و شدت و ضعف آن تاحدودی نیز به شخصیت افراد بستگی دارد؛ در کسانی که سابقه ابتلا به افسردگی یا اضطراب را دارند یا افراد بسیار حساس یا کسانی که در معرض استرس زیادی هستند این سندروم شایع‌‌تر است و نشانه‌های آن شدیدتر ظاهر می‌شوند. همچنین این سندروم در بین نوجوانان و جوانان شایع‌تر است و با افزایش سن و کاهش حساسیت‌ها اغلب نشانه‌های این سندروم در فرد کمتر می‌شود.

 

آیا اندومتریوز باعث درد پا می شود؟

در برخی موارد، بافت های اندومتری در داخل و اطراف عصب های بسیاری که پیرامون لگن و ران قرار دارند، رشد می کنند.
این رشد بافت های غیر طبیعی می توانند اعصاب لگن را تحت فشار قرار دهند که ممکن است باعث درد و بی حسی در ناحیه کمر، قوزک پا و پاها شود. تقریبا تمام افرادی که مبتلا به این عارضه هستند، درد کمر همراه با اندومتریوزی که رشد غیر طبیعی در عصب سیاتیک یا یکی از شاخه های آن داشته است، دارند.
عصب سیاتیک بزرگترین و طولانی ترین عصب در بدن انسان است. این در پشت و از پایین پا شروع می شود، از لگن عبور کرده و در طول مسیر به چند عصب کوچکتر تقسیم می شود. فشار روی این عصب باعث درد پایین تنه می شود.

 

درمان درد پا ناشی از در پریودی

راه های مختلفی برای کمک به درمان درد در اندام تحتانی در خانه وجود دارد. بسیاری از روش هایی که به کاهش درد پا ناشی از اندومتریوز کمک می کنند نیز به کاهش سایر نشانه های شایع بیماری کمک می کند.

 

عادت های روزمرگی برای کاهش درد عبارتند از:

  1. تمرینات کششی ملایم، متمرکز بر روی باسن، ران، ساق و عضلات پا.
  2. ورزش های آرام مانند یوگا، شنا، یا پیاده روی اغلب می توانند به کاهش التهاب کمک کنند.
  3. داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپیرین را برای کاهش التهاب و درد در نظر بگیرید.
  4. استفاده از درمان های موضعی تسکین دهنده درد را استفاده کنید.
  5. خوردن میوه ها و سبزیجات، به ویژه غذاهای غنی از فیبر و آنتی اکسیدان ها، مانند سبزیجات برگ دار سبز ، انواع توت ها و مرکبات.
  6. خوردن گوشت و آجیل که شامل ترکیبات ضد التهابی مانند امگا ۳ است. این موارد شامل ماهی، گردو، بادام، یا دانه کنجد باشد.
  7. محدود کردن غذاهایی که التهاب را تشدید می کنند، مانند گوشت قرمز، الکل، و مواد غذایی دارای افزودنی های زیاد.
  8. هیدراته بمانید، زیرا کم آبی بدن می تواند التهاب و درد را در سراسر بدن تشدید کند.
  9. یخ را درون پارچه یا نایلونی پیچیده و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی محل درد قرارد هید.
  10. چندین بار در روز با استفاده از یک کیسه آب گرم، محل درد را گرم کنید.
  11. کاهش استرس، به خصوص در طول یا بعد از قاعدگی یا زمانی که علائم شما بدتر شده اند.
  12. با یک متخصص بهداشت روانی صحبت کنید تا بتوانید استرس خود را کاهش دهید.
  13. یادگیری و تمرین های ذهنی مانند مدیتیشن و تجسم هدایت شده برای کمک به منحرف کردن ذهن از درد و استرس.
  14. انجام درمان های جایگزین مانند طب سوزنی و ماساژ درمانی.
  15. فرد نیز ممکن است متوجه شود که مصرف مکمل های طبیعی که حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب است می تواند به کاهش علائم کمک کند.

 

مکمل های طبیعی مفید عبارتند از:

– پروبیوتیک ها
– ویتامین C، E و A
– منیزیم گلیسینات
– اسیدهای چرب امگا ۳
– زنجبیل
– زردچوبه
– پنجه شیطان
– فلفل دلمه
– گلوکوزامین

مطلب هدیه طبیب فارسی: خواص گینجه واش

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات