علل، پیشگیری و درمان پادرد در بارداری

0

همزمان با بزرگ تر شدن جنین و ایجاد فشار بر ستون فقرات و عروق و اعصابی که به پا می رسند احتمال بروز پا درد در بارداری بیشتر میشود. در صورتی که از نظر جسمی فعالیت کمی داشته باشید یا بدنتان دچار کم آبی شده باشد احتمال این که با پا درد شدید بارداری در شب روبرو شوید زیاد میباشد. در این مقاله علل، پیشگیری و درمان پادرد در بارداری بررسی می کنیم.

بارداری با تغییرات جسمی زیادی برای خانم ها همراه میباشد که می تواند باعث گرفتگی و درد عضلات اندام های مختلف گردد. پا درد در بارداری هنگام خواب معمولا یکی از عوارضی میباشد که خانم ها با آن روبرو می شوند. دلیل پا درد در بارداری هنگام خواب معمولا کم آبی بدن میباشد البته دلیل پا درد در بارداری می تواند مشکلات دیگری هم باشد که باید با هم مرورشان مینمایم.

برای مثال فشاری که رحم به رگ های پا وارد مینماید یا فشاری که به اعصاب ستون فقرات وارد می کند میتواند دلیل پا درد در بارداری باشد.

برای پیشگری از بروز پادرد در بارداری بهتر میباشد در طول روز به اندازه کافی آب بخورید ، ورزش کنید و حتما قبل از ورزش به اندازه کافی بدن را گرم نمایید؛ مصرف داروهای حاوی کلسیم در صورت تجویز پزشک ، استراحت کافی ، مصرف میوه ها و مواد مغذی از جمله آووکادو ، سیب زمینی و مو ز و آب نارگیل میتواند مانع از بروز پادرد در بارداری گردد.

پادرد در بارداری در نیمی از زنان باردار معمولا در سه ماهه دوم و سوم بارداری دیده میشود که به دلیل ضعف گردش خون به خاطر افزایش وزن ، تغییرات هورمونی ، کم آبی بدن و فشار جنین بر اعصاب و عروق ایجاد می شود.

پادرد در اوایل بارداری امکان دارد به دلیل کم تحرکی و ایجاد فشار بر ستون فقرات و عرق پا مشاهده شود که با تمرینات کششی و انجام مناسب ورزش های پا و کمر و نوشیدن آب و آبمیوه کافی میتوانید پادرد در اوایل بارداری را تا حد بسیار زیادی رفع نمایید.

مطلب هدیه از سایت طبیب فارسی قیمت سایت فروشگاهی

علل، پیشگیری و درمان پادرد در بارداری

دلیل پادرد در بارداری

پادرد در بارداری یکی از مشکلات رایج میباشد که معمولا در سه ماه دوم بارداری شروع شده و امکان دارد بدتر شود. ولی اگر میخواهید بدانید که پا درد در بارداری نشانه چیست ، می توانید یکی از موارد زیر را مقصر بدانید :

  1. خستگی پا به دلیل وزن اضافه در بارداری. زن باردار نیاز به روزانه ۳۰۰ کالری انرژی دارد بنابراین مجبور میباشد مواد غذایی بیشتری مصرف نماید.
  2. بزرگ شدن رحم باعث فشار بر عروق خونی پاها شده و انسداد جریان، سبب پادرد شدید در بارداری میگردد که با جا یه جا کردن بدن و درست نشستن میتوان این مشکل را کاهش داد. گاهی اوقات این تنگی عروق بر اثر ورزش ایجاد میگردد که با استراحت کاملا رفع خواهد شد.
  3. فشار رحم بر اعصاب ستون فقرات می تواند باعث پادرد شدید در بارداری گردد . این درد با پیاده روی زیاد به حد بحرانی بالا می رود بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی باید استراحت نمایید.
  4. رژیم غذایی دارای فسفر زیاد ولی منیزیم و کلسیم کم .
  5. افزایش هورمون پروژسترون
  6. خستگی و کم آبی بدن که علت پا درد در بارداری هنگام خواب میباشد. اگر ادرارتان به رنگ زرد تیره میباشد یعنی بدنتان دچار کم آبی گشته است.
  7. مصرف داروهای فشار خون و ادرار آور باعث کاهش مواد معدنی به خصوص کلسیم و منیزم در بدن شده و منجر به پادرد شدید در بارداری خواهد شد.

در چه صورت برای پادرد در بارداری به پزشک مراجعه نماییم؟

پادرد در بارداری اگر به علت گرفتگی عضلات پا باشد با درد ناگهانی خودش رانشان میدهد که زیر پوست احساس می شود ولی بعد از مدتی با استراحت به صورت خود به خودی از بین می رود.

ولی در مواردی که مشکل شدیدتر بود باید به پزشک مراجعه نمایید از جمله :

  1. مشاهده تورم و قرمزی در پاها
  2. گرفتگی به دلیل ضعف عضلات
  3. زیاد تکرار شدن دردی که خود به خود از بین نمی رود.
  4. اگر درد به دلیل ورزش شدید نباشد.
  5. اگر درد طولانی مدت و شدید است.
  6. اگر تورم ، قرمزی یا سوزش در پا احساس نمودید.
  7. اگر هنگام دست زدن به پاها گرما احساس می کنید میتوند نشانه لخته شدن خون باشد.
  8. مطلب هدیه از سایت طبیب حقوقی ali ahmadzade

عوامل ایجاد پادرد در بارداری

برخی عوامل میباشند که احتمال ایجاد پادرد در باردرای را افزایش می دهند از جمله :

  1. بارداری بعد از ۳۰ سال
  2. کم آبی بدن در اثر ورزش در محیط های گرم
  3. بیماریهای دیابت ، اختلالات تیروئید ، مشکلات کبد و کلیه
  4. مشکلات اعصاب

علل، پیشگیری و درمان پادرد در بارداری

حرکات ورزشی برای پیشگیری و درمان پادرد در بارداری

درمان پا درد در بارداری

اگر دچار پادرد شدید میتوانید از روش های زیر استفاده نمایید.

روی سطحی ترجیحا سرد بایستید.

پاها را صاف نگه دارید ، انگشتان یا زانو  را چند بار خم و راست کنید .

 روی قسمت هایی که درد می کند پارچه گرم قرار دهید.

اگر روش های بالا اثر نداشت از ماساژ و گرمای موضعی در محل درد استفاده نمایید.

زمانی که بهتر شدید کمی را بروید تا خون به راحتی جریان پیدا کند چون خوابیدن و دراز کشیدن می تواند پادرد شما را شدیدتر کند.

پیش از خواب حرکات کششی روی پا و ساق پا انجام دهید.

قبل و بعد از ورزش بدن را گرم نمایید.

می توانید به حالت نشسته حرکت کشش پا را انجام دهید. روی یک صندلی بنشینید و پا را روی صندلی دیگر قرار دهید با یک روسری یا پارچه قوزک پا را ببندید و به طرف خود بکشید به طوری که کشش عضلات ساق پا را حس نمایید. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس پا را عوض کنید.

اگر میخواهید کشش پا را به صورت ایستاده انجام دهید، کفش ورزشی پوشیده و روی سطحی صاف بایستید ، دو سوم فوت از دیوار فاصله گرفته و دستها را دراز کرده و کف دست ها را به دیوار بچسبانید. به آرامی به سمت دیوار خم شوید به طوری که عضلات ساق پا کشیده شود.

هنگام ورزش حتما آب بنوشید که بدنتان دچار کم آبی نگردد.

برای درمان پادرد از یوگا بارداری ، پیاده روی و ورزش های آبی استفاده نمایید.

برای مدت طولانی در حالت نشسته یا ایستاده باقی نمانید و هر چند دقیقه حالت خود را تغییر  داده و بدنتان را بکشید.

پاها را به هم گره نزنید.

هنگامی که نشسته اید مچ پا را حرکت دهید.

پاهایتان را ماساژ دهید.

استفاده از جوراب واریس باعث کاهش التهاب پاها و افزایش گردش خون در مچ و ساق پا خواهد شد که پادرد شما را کاهش خواهد داد.

پا را تا پاشنه پا راست نگه د ارید و انگشتان پا را تکان دهید تا دردتان کاهش پیدا کند.

مقابل دیوار بایستید و دستها را روی دیوار بگذارید و روی انگشتان پا به جلو بلند شوید تا پاشنه پا از زمین بلند شود. این کار را سه بار انجام دهید.

در صورتی که ساق پا درد می کند به پهلو دراز بکشید تا جریان خون افزایش پیدا نماید و دردتان کاهش پیدا کند.

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار اجتناب نمایید.

پیشگیری از پادرد در بارداری

باحرکات چرحشی مچ پا را بکشید به طوری که فشاری به آن وارد نگردد.

سعی نمایید همیشه پاها  در حال حرکت باشند.

مصرف مایعات را افزایش دهید.

کفش راحت و مناسب بپوشید.

از میوه هایی که منبع پاسیم هستند استفاده نمایید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل خرما ، سبزیجات با برگ سبز ، سیب ، لوبیا ، انجیر ، لبنیات ، تخمه آفتابگردان و  ماهی باشد.

با روغن های گیاهی که برای بارداری بی خطر باشد پاها را ماساژ دهید.

مصرف نمک ، فسفر ، گوشت قرمز ، مواد غذایی فراوری شده و نوشابه را کاهش دید تا مانع از احتباس مایعات در بدن گردد.

مکمل های ویتامین ب استفاده نمایید.

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید تا عضلاتتان ریلکس گردد.

هنگام استراحت زیر پا بالش قرار دهید تا بالاتر از سطح قرار بگیرند.

مطلب هدیه از سایت طبیب فارسی دفترچه راهنمای فیات سی ینا

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات