چگونه رابطه با همسر وسواسی را بهبود ببخشیم؟

0

یکی از پیچیده ترین و آزاردهنده ترین اختلالات روانی وسواس است به طور کلی وسواس یک تفکر ، احساس، اندیشه و تصویر ذهنی مزاحم است .که به دو دسته وسواس عملی وسواس فکری تقسیم میشود.

وسواس عملی :

نوعی وسواس که فرد در آن یک کار را چندین بار انجام میدهد و اگر انجام ندهد دچار اضطراب و نگرانی میشود.

انواع وسواس عملی :

وسواس شستشو: در این نوع وسواس فرد احساس میکند که هر چه شستشو انجام میدهد، تمیز نمیشود.

وسواس نگهداری وسایل: در این نوع وسواس فرد نمیتواند حتی وسایل فرسوده و خراب خود را دور بیاندازند و تمامی وسایل خود را نگهداری میکند.

چک کردن مداوم یکسری وسایل:در این نوع وسواس فرد یک موضوعی را بارها چک میکند، برای مثال وقتی میخواهد از خانه خارج شود دائما شیرهای گاز را چک میکند یا دائما چک میکن که درب قفل شده باشد.

وسواس جنسی: در این نوع وسواس فرد از هر نوع تماس یا ارتباطات حتی با خانواده خود بیزار است.

وسواس فکری :

نوعی افکار مزاحم که فرد دائما یک موضوع را در ذهن خود تکرار میکند و این موضوع باعث حس استرس در فرد میشود.

انواع وسواس فکری :

افکار خرافی: در این نوع تفکر فرد زندگی خود را براساس یکسری افکار خرافی و بی هویت پیش میبرد.

افکار تقارن وسایل: در این نوع وسواس فرد علاقه دارد همه وسایل قرینه باشند و از قرینه نبودن اشیاء دچار اضطراب شده و دائما در حال قرینه سازی آنهاست.

افکار تکراری و اضطراب آور : در این نوع وسواس فرد دائما فکر های تکراری و بیهوده میکند و دچار اضطراب میشود.

ترس های بی اساس: در این نوع وسواس فرد ترس هایی بی مورد و دور از واقعیت را در افکار خود بارها تکرار میکند ، مثل ترس از دست دادن افرادی که دوست دارد.

وسواس خیانت: در این نوع وسواس فرد دائما دچار توهم خیانت از سوی دیگران است که رایج ترین آن حس خیانت از طرف همسر خود است.

وسواس مذهبی: در این نوع وسواس فرد حس میکند که امور دینی خود را به درستی انجام نداده و دوباره آن را تکرار میکند.

از معایب وسواس می توان به خستگی ناشی از تکرار کار، بدخلقی ، ایجاد تنش و دعوا میان زوجین و در نهایت سخت شدن زندگی برای خود و همسر است.

چگونه رابطه با همسر وسواسی را بهبود ببخشیم؟

اولین راه حلی که به ذهن زوجین میرسد طلاق است اما قطعا این راه حل برای مشکل نیست و فقط نوعی لجبازی با طرف مقابل خود است .حال راه حل هارا بررسی میکنیم.

۱)درک کردن همسر: اولین گام برای بهبود بخشی طرف مقابل درک کردن آن و داشتن رفتار مناسب با او است، همچنین مطالعه و تحقیق راجب اختلال او و عمل نکاتی که گفته میشود.

۲)گفتگو با همسر : در گام بعدی سعی کنید با او گفتگو کنید و در مورد احساسات خود نسبت به رفتارش با و صبحت کنید و کمتر او را مورد سرزنش قرار دهید.

۳) ناامید نشدن: شاید رفتار های مکرر همسرتا باعث شود شما خسته شوید و با خود بگویید که این رفتار ها باعث جدایی زندگیمان میشود، اما سعی کنید در این مواقع فردی حمایتگر باشید تا اینکه به فکر رها کردن زندگیتان باشید.

۴)تشویق به جمع بودن : در این گام باید همسر خود را تشویق به شرکت در جمع ها و مهمانی ها کنیم تا بتواند بیماری خود را بروز دهد و از دیگران بخواهید تا اورا درک کنند، تا کم کم بتواند آن را درمان کند

۵) همکاری خود بیمار و خانواده : در ابتدای کار خود فرد باید پذیرای این موضوع باشد که بیمار است و بپذیردکه با این رفتار نه تنها به خود بلکه به خانواده خود نیز آسیب میرساند و البته خانواده نیز باید درک کنند و تا جایی که ممکن است از مجادله با فرد وسواسی بپرهیزند.

۶)رفتارهای همسرتان را به خود نگیرید: ممکن است رفتارهای وسواسی همسرتان باعث آزار شما شود و همسرتان به توصیه های شما اهمیتی ندهد،در این مورد احساس کنید که اون نسبت به شما بی تفاوت است اما در اصل این نوع رفتار به علت بیماری است و باید در این مورد با اون گفتگو کنید و بگویید که این نوع رفتار باعث آزار شما میشود.

۷)مراجعه به روانشناس: همسرتان را با ملایمت برای مراجعه به روانشناس تشویق کنید. به دلیل کاهش ماده ای به نام سروتوئین در مغز، ساختار مغز بیمار تغییر کرده و به همین دلیل نیاز به روانشناس و یا روانپزشک دارد

۸) زوج درمانی :ممکن است رفتار های وسواسی همسرتان روی شما و یا فرزندانتان تاثیر منفی گذاشته باشد، پس از درمان همسر خود با مراجعه به روانشناس با او در مورد مشکلات زوجین صحبت کنید و وارد پروسه درمان شوید.

تمرین درمان وسواس

  • فعالیت های بدنی داشته باشید.سعی کنید در روز حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه ورزش انجام دهید.
  • از تکنیک سرگرم کردن و ارتباط با اطرافیان استفاده کنید، زیرا تنهایی و بیکار بودن باعث تشدید وسواس میشود .
  • خواب کافی و منظمی داشته باشید ، خواب رابطه تنگاتنگی با اختلالات روانی دارد.
  • مدیتیشن ، یوگا و تکنیک های ریلکس کردن را انجام دهید ، تا ذهن آرامی داشته باشید.

چند راه حل برای کمک به افراد مبتلا به وسواس

۱)سرزنش نکردن آن ها : با سرزنش کردن آنها باعث حس اضطراب بیشتر در آن ها میشوید .

۲)از الگو های وسواسی آن ها حمایت نکنید:  از الگو های وسواسی آن ها حمایت نکنید و همراه آن ها نشوید زیرا در این مواقع فرد حس میکند که کار او درست است.

۳)انتقاد نکنید: از انتقاد کردن طرف مقابل بپرهیزید چون این اختلال دست خود فرد نیست و این نوع سرزنش ها باعث ایجاد اضطراب و مشوش کردن ذهن فرد میشود.

۴)قسمت های خنده دار را پیدا کنید و با خنده و شوخی به شخص بگویید تا با این رفتار باعث کاهش استرس او شود.

مطلب هدیه طبیب فارسی: تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در وب

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات